SKIP_TO

Demokracja w branżówkach – innowacyjne podejście do samorządu uczniowskiego w szkołach branżowych

01.11.2022 - 30.04.2024
projekt skierowany do Młodzi ludzie Szkoła
Fundacja Civis Polonus prowadzi 2-letni projekt wspierania edukacji obywatelskiej w szkołach branżowych.

Celem projektu jest budowanie kultury demokratycznej i zaangażowania obywatelskiego na poziomie lokalnym oraz rozwijanie kompetencji obywatelskich uczniów i uczennic szkół branżowych poprzez wzmocnienie demokratycznej funkcji samorządów uczniowskich (SU).

Konferencja podsumowująca

Konferencja “Uczymy demokracji w branżówkach - poprzez doświadczanie samorządności uczniowskiej”

Serdecznie zapraszamy na konferencję podsumowującą projekt, poświęconą rozwijaniu kompetencji społecznych i obywatelskich wśród uczniów i uczennic szkół branżowych, ze szczególnym uwzględnieniem roli samorządności uczniowskiej. 

Konferencja jest objęta Honorowym Patronatem Ośrodka Rozwoju Edukacji. 

Wydarzenie jest bezpłatne i odbędzie się 19 kwietnia w godz. 10-16 w ORE w Warszawie (Aleje Ujazdowskie 28). Każdy uczestnik/uczestniczka otrzyma zaświadczenie o udziale w konferencji.

Zarejestruj się tutaj.
Strona wydarzenia tutaj.

Podczas konferencji:
  • zastanowimy się, jak wzmacniać kompetencje obywatelskie uczniów branżówek na poziomie samorządowym i polityki edukacyjnej państwa,
  • porozmawiamy o wyzwaniach w organizowaniu samorządności uczniowskiej, mając na uwadze specyfikę działania szkół branżowych,
  • pokażemy przykłady dobrych praktyk tworzenia przestrzeni do aktywności społecznej i obywatelskiej młodych ludzi,
  • zaprezentujemy model działania samorządów uczniowskich, dopasowany do specyfiki funkcjonowania szkół branżowych i przetestowanych w 6 szkołach projektu
Zapraszamy wszystkich, którym leży na sercu rozwijanie kompetencji społecznych najmłodszych obywateli i obywatelek, a w szczególności:
  • uczniów/uczennice szkół branżowych,
  • nauczycieli/nauczycielki i dyrektorki/dyrektorów szkół branżowych,
  • metodyków/metodyczki nauczania,
  • aktywistów z organizacji społecznych
  • przedstawicieli władz lokalnych
Program wydarzenia:

Rezultaty projektu

Projekt skierowany jest do szkół branżowych, gdyż to właśnie uczniowie uczęszczający do branżówek szczególnie potrzebują wsparcia w zakresie rozwoju kompetencji obywatelskich. Samorządność uczniowska w tych szkołach jest marginalizowana, a liczba godzin WOS-u jest o połowę mniejsza niż w liceach. W efekcie uczniowie ze szkół branżowych są grupą młodzieży, która wchodzi w dorosłe życie z mniejszymi szansami na aktywny udział w demokracji. Istotą projektu jest wypracowanie adekwatnego do potrzeb i codzienności szkół branżowych modelu działania SU, wdrożenie go w 6 szkołach w województwie warmińsko – mazurskim, przy wsparciu partnera projektu w Elblągu. Model upowszechnimy następnie w skali ogólnopolskiej.

Poprzez projekt Demokracja w branżówkach - innowacyjne podejście do samorządu uczniowskiego w szkołach branżowych Fundacja Civis Polonus chce dotrzeć do społeczności szkół branżowych i wspólnie opracować taki model działania samorządów uczniowskich, który pozwoli na lepsze rozwijanie demokratycznych i obywatelskich umiejętności w praktyce oraz udział wszystkich uczniów w danej szkole branżowej w procedurach demokratycznych.

W ramach działań projektowych:
  • zorganizowaliśmy konferencję otwierającą projekt,
  • przeprowadziliśmy badanie postaw młodzieży ze szkół branżowych I. stopnia z województwa warmińsko-mazurskiego dotyczące aktywności społecznej i obywatelskiej,
  • opracowaliśmy innowacyjny model działania samorządu uczniowskiego w szkołach branżowych,
  • wsparliśmy zespoły szkolne we wdrażaniu ww. modelu poprzez szkolenia i spotkania indywidualne z nauczycielami, dyrektorami i radami pedagogicznymi,
  • pilotażowo wdrożyliśmy ww. model poprzez włączanie każdego ucznia w proces uchwalania regulaminu SU, organizację wyborów do SU oraz podejmowanie inicjatyw oddolnych w szkole.

    Wpływ projektu:

    0
    szkół branżowych z woj. warmińsko-mazurskiego,
    w których poprawimy funkcjonowanie samorządów uczniowskich
    0
    uczniów i uczennic branżówek,
    którzy wzięli udział w badaniu postaw obywatelskich
    0
    nauczycieli i metodyków nauczania,
    z którymi podzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem podczas konferencji i szkoleń
    zdjęcie cytatu
    T_QUOTE
    Uczniów szkół branżowych charakteryzuje brak poczucia sprawczości i wpływu na otaczającą rzeczywistość. Przekłada się to m.in. na deklarowaną frekwencję wyborczą. Aż 58% absolwentów branżówek określa swoje zainteresowanie polityką jako nikłe lub żadne (CBOS 2018 Raport Młodzież).
    zdjęcie cytatu

    Opowiadamy o projekcie

    • Audycja w radiu TOK Fm z udziałem dr Olgi Napiontek - "Lekcja dyskryminacji i zapomnienia - o uczniach w branżówkach" - Posłuchaj tutaj.
    • Artykuł "Szkolna autokracja, czyli o zgrozie edukacji obywatelskiej w Polsce" autorstwa dr hab. Przemysława Sadury oraz Marty Cwaliny - Zobacz tutaj

    Finansowanie oraz partnerzy

    Projekt realizowany w ramach Programu Aktywni Obywatele - Fundusz Regionalny finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG.

    Partnerem projektu jest Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu.

    Pliki do pobrania

    "Szkolna Autokracja. Raport z badań praktyk edukacji obywatelskiej i demokracji szkolnej w szkołach branżowych pierwszego stopnia w województwie warmińsko-mazurskim.
    Fundacja Civis Polonus, dr hab. Przemysław Sadura oraz Marta Cwalina, Warszawa 2023 r.
    Program konferencji inaugurującej projekt, 6.06.2023