Demokracja w branżówkach – innowacyjne podejście do samorządu uczniowskiego w szkołach branżowych
01.11.2022 - 30.04.2024
projekt skierowany do
Młodzi ludzie
Szkoła
Fundacja Civis Polonus prowadzi 2-letni projekt wspierania edukacji obywatelskiej w szkołach branżowych.
Celem projektu jest budowanie kultury demokratycznej i zaangażowania obywatelskiego na poziomie lokalnym oraz rozwijanie kompetencji obywatelskich uczniów i uczennic szkół branżowych poprzez wzmocnienie demokratycznej funkcji samorządów uczniowskich (SU).
Celem projektu jest budowanie kultury demokratycznej i zaangażowania obywatelskiego na poziomie lokalnym oraz rozwijanie kompetencji obywatelskich uczniów i uczennic szkół branżowych poprzez wzmocnienie demokratycznej funkcji samorządów uczniowskich (SU).
Obejrzyj relację z projektu!
Rezultaty projektu
Projekt skierowany jest do szkół branżowych, gdyż to właśnie uczniowie uczęszczający do branżówek szczególnie potrzebują wsparcia w zakresie rozwoju kompetencji obywatelskich. Samorządność uczniowska w tych szkołach jest marginalizowana, a liczba godzin WOS-u jest o połowę mniejsza niż w liceach. W efekcie uczniowie ze szkół branżowych są grupą młodzieży, która wchodzi w dorosłe życie z mniejszymi szansami na aktywny udział w demokracji. Istotą projektu jest wypracowanie adekwatnego do potrzeb i codzienności szkół branżowych modelu działania SU, wdrożenie go w 6 szkołach w województwie warmińsko – mazurskim, przy wsparciu partnera projektu w Elblągu. Model upowszechnimy następnie w skali ogólnopolskiej.
Poprzez projekt Demokracja w branżówkach - innowacyjne podejście do samorządu uczniowskiego w szkołach branżowych Fundacja Civis Polonus chce dotrzeć do społeczności szkół branżowych i wspólnie opracować taki model działania samorządów uczniowskich, który pozwoli na lepsze rozwijanie demokratycznych i obywatelskich umiejętności w praktyce oraz udział wszystkich uczniów w danej szkole branżowej w procedurach demokratycznych.
W ramach działań projektowych:
Poprzez projekt Demokracja w branżówkach - innowacyjne podejście do samorządu uczniowskiego w szkołach branżowych Fundacja Civis Polonus chce dotrzeć do społeczności szkół branżowych i wspólnie opracować taki model działania samorządów uczniowskich, który pozwoli na lepsze rozwijanie demokratycznych i obywatelskich umiejętności w praktyce oraz udział wszystkich uczniów w danej szkole branżowej w procedurach demokratycznych.
W ramach działań projektowych:
- zorganizowaliśmy konferencję otwierającą projekt,
- przeprowadziliśmy badanie postaw młodzieży ze szkół branżowych I. stopnia z województwa warmińsko-mazurskiego dotyczące aktywności społecznej i obywatelskiej,
- opracowaliśmy innowacyjny model działania samorządu uczniowskiego w szkołach branżowych,
- wsparliśmy zespoły szkolne we wdrażaniu ww. modelu poprzez szkolenia i spotkania indywidualne z nauczycielami, dyrektorami i radami pedagogicznymi,
- pilotażowo wdrożyliśmy ww. model poprzez włączanie każdego ucznia w proces uchwalania regulaminu SU, organizację wyborów do SU oraz podejmowanie inicjatyw oddolnych w szkole.
Wpływ projektu:
0
szkół branżowych z woj. warmińsko-mazurskiego,
w których poprawimy funkcjonowanie samorządów uczniowskich
0
uczniów i uczennic branżówek,
którzy wzięli udział w badaniu postaw obywatelskich
0
nauczycieli i metodyków nauczania,
z którymi podzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem podczas konferencji i szkoleń
Konferencja podsumowująca
Konferencja “Uczymy demokracji w branżówkach - poprzez doświadczanie samorządności uczniowskiej”
19 kwietnia 2024 r odbyła się konferencja podsumowującą projekt, poświęcona rozwijaniu kompetencji społecznych i obywatelskich wśród uczniów i uczennic szkół branżowych, ze szczególnym uwzględnieniem roli samorządności uczniowskiej.
Partnerem konferencji był Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu. Wydarzenie zostało objęte Honorowym Patronatem Ośrodka Rozwoju Edukacji.
W konferencji – oficjalnie zainaugurowanej przez dyrektora ORE, p. Andrzeja Suchenka - wzięli udział m.in. dyrektorzy, nauczyciele i uczniowie z branżówek, a także zaproszeni goście: wiceminister edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz, dr hab. Przemysław Sadura - prof. Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz przedstawiciele organizacji społecznych i ośrodków doskonalenia nauczycieli.
Podczas paneli dyskusyjnych i części warsztatowych wspólnie zastanawialiśmy się nad tym, jak wzmacniać kompetencje obywatelskie uczniów branżówek poprzez działania na poziomie samorządowym i politykę edukacyjną państwa. Pokazywaliśmy także praktyczne przykłady tworzenia przestrzeni do aktywności społecznej i obywatelskiej młodych ludzi.
19 kwietnia 2024 r odbyła się konferencja podsumowującą projekt, poświęcona rozwijaniu kompetencji społecznych i obywatelskich wśród uczniów i uczennic szkół branżowych, ze szczególnym uwzględnieniem roli samorządności uczniowskiej.
Partnerem konferencji był Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu. Wydarzenie zostało objęte Honorowym Patronatem Ośrodka Rozwoju Edukacji.
W konferencji – oficjalnie zainaugurowanej przez dyrektora ORE, p. Andrzeja Suchenka - wzięli udział m.in. dyrektorzy, nauczyciele i uczniowie z branżówek, a także zaproszeni goście: wiceminister edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz, dr hab. Przemysław Sadura - prof. Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz przedstawiciele organizacji społecznych i ośrodków doskonalenia nauczycieli.
Podczas paneli dyskusyjnych i części warsztatowych wspólnie zastanawialiśmy się nad tym, jak wzmacniać kompetencje obywatelskie uczniów branżówek poprzez działania na poziomie samorządowym i politykę edukacyjną państwa. Pokazywaliśmy także praktyczne przykłady tworzenia przestrzeni do aktywności społecznej i obywatelskiej młodych ludzi.
Fot. Marianna Kulesza
Opowiadamy o projekcie
- Audycja w radiu TOK Fm z udziałem dr Olgi Napiontek - "Lekcja dyskryminacji i zapomnienia - o uczniach w branżówkach" - Posłuchaj tutaj.
- Artykuł "Szkolna autokracja, czyli o zgrozie edukacji obywatelskiej w Polsce" autorstwa dr hab. Przemysława Sadury oraz Marty Cwaliny - Zobacz tutaj
Pliki do pobrania
"Szkolna Autokracja. Raport z badań praktyk edukacji obywatelskiej i demokracji szkolnej w szkołach branżowych pierwszego stopnia w województwie warmińsko-mazurskim.”
Fundacja Civis Polonus, dr hab. Przemysław Sadura oraz Marta Cwalina, Warszawa 2023 r.
Fundacja Civis Polonus, dr hab. Przemysław Sadura oraz Marta Cwalina, Warszawa 2023 r.
Program konferencji inaugurującej projekt, 6.06.2023
Program konferencji podsumowującej projekt, 19.04.2024
Finansowanie oraz partnerzy
Projekt realizowany w ramach Programu Aktywni Obywatele - Fundusz Regionalny finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG.
Partnerem projektu jest Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu.
Partnerem projektu jest Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu.